Ser tydligen oskyldig ut.......

Igår var jag och MB och tog en fika på stan innan han skulle börja jobba. Han verkar vara en trevlig kille, så lär nog ses fler gånger om han vill. Jag gick hem från jobbet idag och precis när jag var utanför där han bor så ringde han mig, så va upp dit en sväng och kollade läget lite, han har en trevlig lägenhet, har bara bott där en månad så hade inte kommit i ordning riktigt men det kan man ju förstå eftersom han bara bott där så kort tid.
 
Idag på jobbet var jag på en föreläsning om demens vård och bemötande av demens sjuka. Det va JÄTTE intressant !! Jag har lärt mig massor idag ! Vid en demens eller tex en utvecklingsstörning är det pannloben som är skadad och/eller hjärnans yttre skikt. I pannloben sitter etik, moral mm man kan säga att det som gör oss till just oss sitter där ”själen” så om någon fått en skada och ”aldrig blir sig själv igen helt som man brukar säga” så sitter skadan där. Medan centrat med känslor (hunger, glädje, sorg, sex, törst mm) sitter mer i mitten av hjärnan och sällan påverkas vid skada/trauma. Det innebär att vid en demens sjukdom så förlorar ofta kunden ( det är den korrekta benämningen, vi kallar de inte för patienter) sin förmåga att kontrollera sitt eget betande i olika situationer det är väldigt olika vissa blir våldsamma, andra gråter, vissa blir över sexuella och tafsar och mycket mycket mer.
Men i stället så utvecklar de mer känslor och kan tex börja gråta vid frågan om hur de mår även om de mår bra och svarar att de mår bra, just för att de blir rörda över att någon frågade hur det är. De saknar blockeringar som en ”normal” hjärna har.
 
Nu känner jag att jag helt plötsligt har en helt annan kunskap att möte de gamla med, jag fick en massa tankar om hur jag kan göra med de boende (har ju varit på den avdelning jag ska va på i sommar ett år nu så vet ju lite om de boende, då är det lättare att tänka i flera led). Så det gav verkligen så otroligt mycket idag.
Min chef sa även det till mig att eftersom jag ser så oskyldig ut så kommer jag ha lättare att hantera de boende för de upplever då att de ”står över mig” och det gör att det känns mindre förnedrande för dem att behöva min hjälp i kanske lite intima lägen som toalett besök osv. Det är ju viktigt att de får ha kvar sin integritet, och det är lättare att bemöta en med demens om man gör sig lite mindre, jag sitter tex alltid på huk vid personen jag pratar med  om det är möjligt ( och säkert, vissa kan sparka och slå om de blir sura och då är det inte det säkraste stället precis….) på så vis kommer jag ner lite och ser upp på personen och kommer lite närmare det är också viktigt.
Har lärt mej så mycket bra idag ska inte tråka ut er med det mera men det har varit en bra dag i alla fall, har fått ännu mer jag har nytta av både nu och i framtiden när jag ska tampas med vilda elever i stället för glömska pensionärer, ska nog få dem dit jag vill ;o)  
 
Och K dina blommor de mår så bra så, jag tar hand om dem =)
 
Njut av värmen alla !!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback