Vilken miss......

Trode jag hade lagt ut mitt recept på min Chokladmosstårta, men när jag letade här så låg det inte ute på bloggen så det är bäst jag lägger ut det här. 

du behöver:

Till Marängbotten

6 äggvitor
3 koppar socker
1 kapsyl ättikssprit (knappt 1 tsk)

Vispa äggvitorna. Vänd ner socker och sist ättikssprit.
Bred ut smeten på teflonbehandlat smörpapper i en fullstor ugnspanna eller en springform (en sån form man kan ta av kanten på passar bäst för den här tårtan).
Grädda i 100 grader i omkring 1,5 timme. Allra bäst blir marängbotten om du har tid att låta marängen stå kvar i ugnen över natten eller över dagen.

ananrs kan du ju alltid köpa en färdig botten det går precis lika bra det =)

Nu till fyllningen

250 gr vit blockchoklad (går bra med vanlig blockchoklad med tårtan blir då lite tyngre i smaken)
2 tsk florsocker
6 dl vispgrädde
4 äggulor

Smält chokladen i micron eller vattenbad, men tänk på att bara ha in cholkaden en väldigt kort tid åt gången om du använder micron bränd choklad är inte någon hit och det går fort!! Min rekomendation efter MÅNGA tårtor är till den här mångden choklad ha den i miccron ca 4-5 min och sen plussa på 1 min åt gången bättre att börja lågt och öka på.....

Blanda ner florsockret i chokladen

Vispa grädden normal hårt som man brukar

blanda ner hälften av chokladen

rör ner äggulorna en i taget i den avsvalnade smeten

blada sen ner resten av chokladen.


Sen lägger du marängen i botten på en springfrom ( en sån form du kan ta av kanten på) om du inte redan gjort marängen i den formen vilket jag rekomenderar). efter det så häller du smeten ovanpå marängen och ser till den är så slät det går på ovansidan och in i frysen i minst 3 timmar.

Och när du ska servera tårtan så tar du ut den minst 45 min innan den ska serveras, detta är viktigt annars kan ni inte skära den. 

Den här tårtan är kanon att göra många av vid större fester och bara ta fram eftersom de går åt. Gjorde den här både när jag och syrran tog studenten och när mamma fylde 50 år och hade då gjort massor av tårtor som jag slog in i folie när de stelnat klart så var det bara att plocka fram eftersom. Perfekt och SUPER GOTT och en väldigt enkel tårta om du köper tårtbotten färdig törs jag till och med lova att du inte kan misslyckas med den här tårtan d ska jag äta upp min hatt eller nått.

Lycka till med bakningen
Kram
E

Kommentarer
Postat av: Sabor

Vad gott med mousse )

Postat av: hanna

Åh det lät ju underbart gott..!

2007-10-12 @ 14:21:25
URL: http://misshannie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback