Förådsstädning och färg katastrofen

Lovade ju att berätta om min VFU där vi hade en färgkatastrof eller nått, har tänkt blogga om det tidigare men blogg sidan har inte varit på samma humör som jag.


Jag lovade min handledare P att hålla i en bildlektion och göra fina bildmappar med eleverna som de kan ha under terminen och samla sina arbeten i. Så jag gick hem och klurade lite på en bra relativt lätt uppgift och kom på att de ju kunde använda sig av vattenfärg och sugrör för att blåsa ut färgen med (ni vet när man blandar färgen med mycket vatten och sen blåser man ut den på pappret så det blir som "färgfläckar"). Jag har ett minne av att jag har gjort detta på dagis själv och flera gånger under skoltiden så tänkte därför att den övningen var lagom svår för elever i år tre.


Under lektionen lyssnade vissa elever inte alls på vad de skulle göra utan började måla fritt men tillsist va alla igång och blåste. Och det va tur vi var två under lektionen annars hade det aldrig gått för eleverna var lite överallt. När det sen va dags att städa var det färg precis överallt och då menar jag verkligen överallt! På bänkarna, på skåpen, på toaletten (eleverna tvättade färgen där...) på eleverna och på lite andra ställen.     


P och jag städade bäst det gick och eleverna fick med hjälpa till om än under protester från eleverna. Och när vi va klara såg klassrummet i alla fall mindre ut som en färgpalett =)


Men dagen efter kommer fritidsledaren M och ser lite sur på P och säger att han är sur på henne med ett stort leende på läpparna. När han kom hem på kvällen hade han upptäckt en stor grön fläck på baken. Han hade satt sig på en stol vi glömt städa och gått med den hela dagen utan att någon sagt åt honom stackaren.


VFU:n har gått bra jag har verkligen utvecklats i klassrummet så det känns toppen.


Men just nu längtar jag bara efter flytten om 14 dagar, Jonas och jag har storstädat förrådet har slängt en hel svart soppsäck med saker och strukturerat upp en massa annat så det känns bra att ha fått den delen gjord, nu ska bara hela lägenheten packas............


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback