Ett besök i Astrid Lindgrens förtrollade värld

Igår var jag med min avdelning på dagis på Junibacken som avslutning på vårt Pippi Långstrump tema som vi arbetat med sen i februari. Kommer fortsetta med de nya barnen som kommer men vi ville ge de här barnen en upplevelse de kommer komma ihåg för livet.

Det tar ca 2 timmar till Junibacken från förskolan så vi var där lagom till lunch vid 11 tiden då det va låååååååång kö, så det va direkt in och så fick vi pippi pannkakor, saft och ett äpple.

Sen vart det sagotåget som var så otroligt fint, draken katla skrämde dock skiten ur ungarna och mej med för den delen jag trodde den där jäkla draken skulle bryta fötterna av mej! Så som den kom ut farande ett av barnen i vagnen innan mej tjöt för full hals stackaren. Gillade INTE Bröderna Lejonhjärta som barn då jag tyckte den va hemskt otäck och jag får nog säga att jag står fast vid den åsikten än idag!

Sen fick barnen leka fritt i Villa Villekulla en stund innan det var dags för pippi föreställning jätte kul !  Efter den så va jag o Kina snabba och drog tag i pippi och berättade om vårt arbete med henne i vår och så kom hon till oss och så fick barnen träffa pippi. Eftersom jag va med så kunde de ju inte tro det va jag så alla barnen är nu övertygade om att de träffat pippi, alltså precis som det ska vara =D

Sen fick de leka fritt på taken vid karlsson tills vi skulle åka hem. Var helt slut av både värmen och att ha 17 vilda barn med på en stor resa det är mycket att ha koll på tro mej både barn, föräldrar och till viss del även annan personal.....


När vi skulle gå hem vr vi helt plötsligt 18 barn och hur jag än räknade och räknade så var de 18.....så jag kollade på alla och då hittade jag ett nytt litet ansikte! Vi hade fått ett extra barn som hade gått med oss i stället för sin egen förskola! han hade bara sett de gula västar som alla våra barn hade som jag märkt med förskolans namn och vårt nummer. Så jag fick ta honom i handen och lämna tillbaka honom till hans fröken som just när jag kom med pojken märkt att han va borta och han gick med oss en bra bit kan jag ju säga..... tur det inte va vi jag hade skämts ögonen ur mej om jag tappat bort ett barn så.


Hem resan gick bra bortsett från att de fick ballonger av en kollega på tåget det kan ju bara sluta på ett sätt med skrik, tårar och ledsna miner....... suck


När jag kom hem var jag döds trött, så jag började koka min menskopp (den ska bara koka typ 5 min) så satte mej bara ner en kort stund i soffan men det räckte och jag somnade! vaknade efter en stund och det känns konstigt så gick upp och ut i köket hade då helt glömt vad som stod på spisen.....och ser menskoppen som har smält på ena sidan och är fröstörd då allt vatten kokat bort...... Så typiskt så nu är det bara att investera i en ny menskopp känns ju lite surt måste jag säga har ju bara haft den lite mer än ett år men en menskopp lönar sig ju ändå i längden med tanke på alla bindor som man slipper att köpa. Så det jag sparat får väl gå till en ny nu då antar jag....


men det var en underbar dag för oss alla det måste jag säga och alla uppskattade den så det va verkligen härligt att se barnen och deras glädje.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback