Tööööööt!!

Vilken dag! Att säga att jag är trött är en underdrift jag är helt slut. Min kollega som har parallelklassen var sjuk och det kommer hon vara i morgon med. I alla fall så var hennes klass stökiga idag och hade mycket svårt att lyssna på den stackars vikarien som var duktig och verkligen försökte. Mina var med stökiga men de har de varit sen jag kom tillbaka men det blir bara bättre och bättre i alla fall. När jag gick hem och blev sjuk var de på gång sen föll de tillbaka i ett mindre bra beteende då jag var hemma, tyvärr men de kan ju och de är på rätt väg igen.

Vi hade torsdags konfrans idag (som alla andra torsdagar) och på slutet kom vi in på roliga kommentarer våra elever sagt, en kollega som har en trea berättade hur en flicka i hennes klass frågat hur barn kommer in i magen. Hon förklarade då hur det går till, efter en stunds funderande säger en flicka:
- men fröken! Hur är det då med snigel mammorna?
Min kollega funderade naturligtvis på vad hon menade men trodde ju klart det var sniglar flickan pratade om men det var singelmammor!! Hehehe där kan vi tala om syftningsfel.

En som har tvåan berättade hur en av hennes elever var sen (20 min) in från rasten det var en dag då det blåste ordentligt ute. Läraren frågade eleven varför han var sen  om det var för att han ville vara ute och leka eller om något hänt ute. Hans svar var att det hade blåst så mycket att det därför tagit så lång tid att gå in.

Sen hände en sak som i alla fall jag blev glad över idag och det var att jag har två kollegor som varit mycket och hjälpt till i min klass. En är förskolelärare (eller barnskötare?) och en specialpedagog. De har båda berömt mig idag och tycker att jag gör ett jätte bra arbete i klassrumet  där jag är tydlig och konsekvent. När jag är med klassen är jag nog ganska sträng men samtidigt så kan jag vara snäll med men eleverna vet vad som gäller. De vet vilka regler de har att följa när de är hos mig att det är lugnt och ordning är självklart för mig.

Sen hände det en sak igår som både gjorde mig och en elev glada. Jag sa till eleven att han skulle komma då vi skulle läsa och han blir överlycklig och ropar ÄNTLIGEN!! Tack fröken!! Slänger sig om midjan på mig och det är första gången han kramar om mig och det var en rejäl kram så det var roligt att få den responsen. Det är det som är så härligt med att jobba på lågstadiet de vill arbeta och tycker om allt nytt som kommer att få en ny bok gör att de hamnar i sjunde himmelen.  Jag håller alla tummar jag har på att mitt vik blir fast i juli men jag känner mig mycket tveksam till att det kommer bli så, tror de kommer prioritera min kollega rektorn har redan sagt åt henne att inte söka nått nytt jobb när hennes vik går ut (samma datum som mitt....). Men vi får se en av lärarna i trean har sagt upp sig och jag tror det beror lite på hur den tjänsten tillsätts för min framtid. Om man tänker så här det är ju en termin om det gäller från strax innan jul till sommalovet och de nu hittar någon som vill ha ett sånt vik så blir det ju en tjänst ledig när den jag vikar för kommer (den nya etttan)  vilket jag i alla fall tycker vore den bästa lösningen (klart)  för då kan jag ju ha mina i tvåan med. Men de på jobbet pratade idag om en mellanstadielärare som tydligen med var hemma och föräldraledig de trode att hon ev får tjänsten och hon är ju fast men det återstår att se, den ligger ju ute så allt är nog öppet........

Nej nu är jag så trött att jag mår illa och har veckobrevet kvar att skriva blääää men måste ju.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback