Folk som luras på nätet borde skjutas !!

URS och fy så arg jag blir på folk som ljuger på nätet!! Handlade 2 st safirer på tradera viste ju att det var en risk men kollade noga upp säljarnas omdömmen som var många och alla utom ett eller två. Så de känndes ju seriösa och deras budgivningar känndes med seriösa då beskrev safiren noga och deras egna kunskaper att bedöma kvalite på dem.
Fick hem safirerna idag efter att ha haft den på värdering och båda safirerna var snäppet under det utlovade. På den lilla stenen var kvaliten inte jätte mycket sämre än utlovat den var VS med god lyster (ska vara i förlovningsringen ska göra om den jag har är planen) så det känndes ändå ok den var värd 400kr så trode nog det var mera men gav 150 kr för den så käns ju ok ändå.....Men den stora står det så här i budet (citerar ordagrant nu, kopierar in det bara):

En vacker och enorm äkta Safir på 2,12 carat (Tack vare att den är grunt slipad ser den ut att vara 5 carat istället för 2...) med klassisk blå färg med endast en liten liten aning grönt i, och en fin lyster.
Klarheten är även den mycket bra för en safir på två carat, VS1 eller möjligen VS2, men absolut inte SI.

MEN stenen är av SI kvalite!!! Hade jag vetat det så hade jag INTE bjudit på den överhuvudtaget! Så jag vart mycket arg för det är falskmarkandsföring i mina ögon i alla fall. Som ni ser är det ganska stor skillnad på VS och IS det är ju skillnad på att inklusioner synns med förstoring eller med blotta ögat. lystern på stenen var god och värdet 500 jag betalde 250 kr för den så det var ju mer i alla fall men det känns ju ändå skit att inte få det jag betalat för! Såg redan med en gång att stenen var av sämre kvalite än den lilla när den kom. Har ju tänkt ha den i vigselringen så nu vet jag inte.....måste nog fundera igenom det här och ev prata med en juvelerare om det med för råd.

Förklaring av klarhet:

IF - Ren vid 10x förstoring. Mycket hög kvalitet!!
VVS - Mycket få och mycket små inklusioner synliga vid 10x förstoring. Mycket hög kvalitet.
VS - Inklusioner synliga vid 10x förstoring. Hög kvalitet.
SI1 - Inklusioner börjar bli synliga för blotta ögat, men påverkar inte stenens skönhet i nämnbar utsträckning. Bra kvalitet. SI2 - Inklusioner är påtagliga för blotta ögat.
I1-I3 - Inklusioner, sprickor eller annat som påverkar stenens skönhet och livslängd i ökande grad.

jag har i alla fall mailat den som sålde safrien och upplyst personen om vad jag annser om att ljuga i en budgivning det är inte ok! Har också mailet till traderas suport om det. Ok alla kan göra fel MEN jag tycker inte man ska skriva att man kan värdera stenar och bedömma kvalite när det är klart att så inte är fallet. För firman som värderade gör enbart värderingar av ädelstenar så de är nog mer experter än någon som har det som hobby. Borde ha insett det klart men som sagt man ska inte säga att man har kunskaper man inte har, det är inte ärligt.

Nu lyckades jag få ett inlägg som skulle bli kort långt igen det är nog något jag är mästare på nu.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback