2 kilon!

Det är vad våran lilla skatt väger nu!

Enligt BM om h*n skulle födas nu skulle h*n vara lika lång som när förlossningen skulle ha ägt rum men vara betydligt smalare i våra ögon men stor och fin i läkarnas.

Sen berömde hon min fina mage och sa att den var aldeles perfekt för att vara så sen i graviditeten. Jag hade gått upp ett kg så väger 61 kg nu vilket är bra då har jag gått upp det kilot på ca 1½ vecka det är lagom så nu ligger jag på +9 kg vilket ju inte alls känns så farligt jag borde i alla fall öka 1-2 kg till minst men tror inte det blir så farligt mycket mera. Även om det skulle landa på +15 vilket jag inte tror så skulle det vara ok snittet brukar ju ligga på + 12 så det känns ju realistiskt att tro att det blir där runt sen. 

 Vad innehåller vikten?
» Själva barnet väger vid födseln cirka 3 500 gram
» Livmoderns tillväxt är cirka 900 gram
» Moderkakan väger cirka 650 gram
» Fostervattnet väger cirka 800 gram
» Den ökade blodmängden utgör cirka 1 250 gram
» Vätskeansamlingar utgör cirka 2 000 gram
» Fettdepåer under huden utgör cirka 1 700 gram
Totalt ger detta en viktökning på 11 200 gram, vilket är en helt normal viktökning.
(källa:
http://www.niomanader.se/content.asp?ID=51)

Var ju även och kollade på oprationssalen vilket känndes bra att ha sett även om jag redan innan hade en bra bild av hur det skulle vara. Så var det skönt att få den bekräftad och veta mer i detalj vad som kommer att hända. Vi kommer till BB antingen på morgonen eller kvällen innan (beror på vilket klockslag snittet blir vet dag men inte tid än kan bli mellan 7.30-14 ev lite senare om vi har otur o får den tiden). Blir det den sena tiden kommer jag i alla fall få närings dropp (måste fasta från 24.00 kvällen innan) sen kateter fixas på avdelningen för vidare färd ner mot op och möte med vår lilla =) där kommer jag få bedövningen och sen är det bara att vänta på att de ska börja med allt så liten kommer ut. När den lilla väl är ute kommer så kommer en sköterska och Jonas gå och tvätta av h*n inne på op rummet så snart det är gjort så kommer jag att få bebis på bröstet <3 eller om Jonas håller i den det får vi se då sen när jag är ihop sydd igen (skulle ta ca 15 min) så får vi komma ut till ett uppvakningsrum där de kommer ha samma övervakning på op. Det som är skönt är att vi får vara tillsammans HELA tiden förutom då bebis tvättas och kollas och så är det ju för de som föder vaginalt med. Så är det nämligen inte på alla sjukhus och huddinge ändrade rutinerna nyligen.

Man kan dock må rätt illa av bedövningen, jag spyde ju som en räv då jag blev sövd så hoppas jag slipper det nu eftersom det är en annan form av bedövning. Sen sa de idag att minsta lilla smärta eller illamående jag känner ska jag säga till för det finns ju tack och lov mediciner att få mot det.

Så nu känner jag mig redo att möta den lilla men får ju vackert vänta ett tag till de här veckorna är onekligen de längsta!! kanske för att vi vet exakt datum för andra så har de ju bara ett ungefärrligt datum, inte vet jag. Har full nedräkning här i alla fall =)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Be att få katetern ditsatt när bedövningen sätts så slipper du känna när de sätter dit den. Så gjorde de på mig vid mitt snitt.

2010-04-16 @ 22:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback