Min stackars lilla tjej

Idag har inte varit någon lätt dag för Sonja inte!

Det började gå tokigt redan i morse först var det att hon vakade vid 4 i morse och var hungrig (hon fick ingen gröt igår pga av att vi var på resande fot och kom hem sent så fick hon "bara" ersättning). Men efter lite mat och mys med mamma så somnade hon om igen ganska fort. Sen sov hon till 7 så det var helt okej då fick hon mat igen och somnade om.

Sen var det hög tid att möta även denna dag, så jag hoppa in i en dusch då brukar jag lägga henne på skötbädden som jag lyfter ner på golvet i badrummet så hon ligger säkert. Vi har en sopkvast inne på badrummet just nu och det bar sig inte bättre än att Clawdia som utan att jag vet det gömt sig under badkaret  springer ut från badrummet i hög fart när jag sätter på duschen och slår omkull sopkvasten över Sonja !! Så hon var ju helt förtvivlad stumpan så det var bara att trösta lillan blöt som jag var, men hon blev lugn fort igen tack och lov.

Sen var det ner på Bvc för 3 månaders vaccinet som hon skulle få. Det är difteri, stelkramp, kikhosta, polio, Hib (Haemophilus influenzae typ B), mässling, påssjuka, röda hund och pneumokocker som de vaccinerar mot vid 3 månaders ålder. Det var 2 sprutor den första var pneumokocker (det som orsakar öroninflammation och lunginflammationer) alla landsting ger inte den men det vore ju super skönt om hon kan slippa dessa sjukdomar i så stor grad. Sonja blev så ledsen när hon stack henne första gången att hon skrek fast det inte kom nått ljud först och sen kom det ett skrik jag inte hört innan *ryser* det var fruktansvärt att höra henne skrika så där! Sonja grät stora tårar och i mina ögon var de i ögonvrån det var så hemskt att se och höra min älskling ha så ont. Försökte lugna henne innan den andra sprutan men sen bestämde vi (jag o sköterskan) att ge henne den andra trots att hon var ledsen (hon skulle ju ändå bli ledsen igen i alla fall högst troligt). Den andra svider tydligen en hel del med men hon reagerade nästan mindre på den, men hon var ju redan så uppe i varv så hon kände nog inte den lika tydligt då. 

Men sen lugnade hon sig relativt fort och sov i nästan 2 timmar innan hon vaknade igen men då var hon näst intill otröstlig, troligtvis för att hon började få feber redan då. Träffade mina mamma vänner vi var och fika ihop och varken de eller jag kände igen Sonja till beteendet. Som F sa hon brukar ju vara lugnet själv men nu skrek hon non stop. Så vi stannade inte länge innan vi gick hemåt för att få i Sonja alvedon och lite att äta (hon ville inte alls ha nån ersättning eller gröt idag). Men hemma gick det lite bättre efter alvedonen men så tog inte lång stund efter maten fören hon spyr som en stucken gris! HELA hon och hela jag var nerkräkta inte alls någon hit må jag säga, sen blir man ju så lagom orolig för henne. Nu har febern gått ner i alla fall och hon har ätit lite men något säger mig att vi har en kämpig natt/ morgon dag framför oss.......



Hon har i alla fall ökat bra gumman :) från ca 4900 g till 5400 g och från 57 cm till 59.5 cm (huvudmåtten minns jag aldrig har ju de uppskrivna klart ) Så det är riktigt bra ökning hon på bvc blev lite förvånad över ökningen men det är nog tack vare gröten tror jag. 

Nästa besök på bvc blir lite vemodigt då det blir vårt sista på Luna bvc, bli om en månad för 4 mån koll sen blir det 5 mån koll och nästa spruta i Oxelösund. Jag trivs jätte bra på "vårt" bvc och med den sköterska vi har nu. Hon och jag har en hel del gemensamt är båda tvillingar och adopterade vilket underlättar en hel del för mig då hon förstår precis + att hon är väldigt trevlig och ger bra råd/stöd.  Men har talat med bvc i Oxelösund med och jag hoppas verkligen jag får den sköterska jag talade med hon verkade vara så otroligt rar och intresserad fick en liten "mormors kännsla" med henne som jag gillade. Ska börja i mamma grupp där bara väntar på att höra nått mera om när den börjar.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback