Nya rutiner

Här hemma har vi börjat med lite nya rutiner för vår lilla dam. Under förra veckan åt hon 200 ml med 2 timmars mellanrum (!!) det är väldigt mycket det! Normal mängd och tid för en som snart är 3 månader är 200 ml var 3-4 timme ungefär. Men det var inte våran dam mätt på  och att äta så mycket med så täta mellanrum är inte helt bra, plus att mamma och pappa blir något trötta av det med. Så efter samråd med bvc så bestämde jag mig för att börja ge henne mild havre gröt som smakis och öka super sakta började med det i går och det gick verkligen hem! Oj vad hon gillade gröten hon åt, log och skrattade om vart annat =) Så det tyckte hon verkligen var gott.
Trodde hon skulle reagera lite på konsistensen men hon fattade ganska direkt hur man ska svälja det, "problemet" är att hon fortfarande använder tungan som när man dricker vilket gör att gröten hamnar lite överallt ibland. Men det lär hon sig ju med tiden än har hon ju bara smakat på det 3 gånger så ingen panik är trots allt mindre kladd än jag befarade (än i alla fall).

 Lilla matvraket hon har till och med lite gröt i näsan snuttan =)
Jag förstår i alla fall varför man säger att man behöver bada barnen var dag när de börjar att äta nu. Så det blir vår nya kvälls rutin från och med i kväll ett bad innan pyjamas, saga och sen sängen. Hon får gröt morgon och kväll nu sen ökar vi det i takt med att veckorna går för att bråka så lite som möjligt med magen på henne. I går kväll fick hon ca 3/4 dl gröt och sen 100 ml ersättning och på det sov hon mellan 20-30-06.30 (nytt rekord) då fick hon ersättning sen sov hon till 9 då var det gröt som stod på menyn *mums* Min goa goa tjeja. Eftersom hon inte får en full portion med gröt än som kombinerar vi det med ersättning och det verkar hon vilja ha med.

Eftersom hon är för liten för barnstolen (vi har köpt en tripp trapp stol av de pengar hon fick på dopet) så får hon maten i sin babysitter men för att inte kladda ner den helt så har jag lagt en handduk under henne när hon ska äta, fungerar finemang det än så länge, håller tummarna för att det ska fungera ände fram till nya huset så vi slipper packa upp barnstolen eftersom den är lättare att flytta när det är ett platt paket ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback