inte ofta det händer

Men ibland kan även jag :)
2 inlägg på 2 timmar det händer inte ofta men ibland hittar även en blind höna rätt ;)

I förra inlägget lovade jag ju er att lägga ut recepten från helgen så här kommer de:

Kyckling med potatis och rotfrukter

dela kycklingfilerna på hälften (jag hade 1 ½ kg kycklingfileer till 6 vuxna och det var precis lagom)

Sen gjorde jag en egen marinad som jag la den i på ca 1-2 matskedar olivolja
- ca 1-2 matskedar honung
- salt
- peppar
- lite soja (mest för att få en finare färg på kycklingen)

Man kan byta ut honungen mot 2-4 klyftor med vitlök, saft från en citron (blir jättegott!) eller chilisås. (denna gång gjorde jag dubbel mängd mot ovan då det var mer kyckling än jag brukar göra).

Sen fixade jag rotfrukterna jag hade valt palsternacka, morötter och kålrot. Men det är en smak fråga vad man har i.

Efter det skalade jag potatisen (delade den på mitten och sen varje halva i 4 delar det blev lagom bitar).

Efter att varje sak (kyckling, rotfrukter och potatis)  var klar la jag dem i plastpåsar så de var klara i god tid innan de skulle in i ugnen.

När det sen skulle in i ugnen satte jag den på 200 grader i 40 min. Då det var första gången jag gjorde detta prövade jag mig fram och nästa gång kommer jag (och mitt tips till dig) är att lägga alla rotfrukter + potatis på en plåt själva först 10 min och sen lägga på kycklingen och låta det stå inne 30-40 min. Jag la på allt på samma gång och hade det inne 40 min vilket blev bra men grönsakerna hade behövt liiiite mera tid bara.

Till detta serverade jag en god sallad och hemmagjord tzatziki (på turkisk yoghurt 5 dl, 3/4 gurka som man river och kramar ur innan man lägger i yoghurten eller ½- 1 slanggurka om man föredrar det, vitlök efter smak, salt och peppar). Mums både jag och gästerna gillade maten.

till efterrätt blev det en knäckig äppenkaka som jag har döpt om till Bambis äppelkaka då båda recepten kommer från bambi.blogg.se men här kommer det receptet och jag lovar det är helt klart värt att pröva göra denna snabb, enkel och så otroligt god!

2 ½ dl vetemjöl
2 ½ dl socker
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
1 ägg
100 g smör
6 äpplen

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en form.
2. Smält smöret och låt det svalna.
3. Blanda ihop mjöl, socker, salt och bakpulver.
4. Blanda därefter i ett uppvispat ägg och det smälta smöret.
5. Skala och kärna ur äpplena, skär dom i klyftor och lägg i formen.
6. Bred eller smula över smeten ovanpå äppelklyftorna.
7. Grädda i ugnen i 40 minuter. Serveras varm med vaniljsås eller glass!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback