Utvecklingen hos en bebis

I början när folk sa till mig att njut det går fort, hade jag svårt att ta det till mig man förstår inte (i alla fall inte med första) hur galet fort det faktiskt går!

Tänk bara hjärtat är nu 6 ½ månad tiden går så fort, för fort! Om 1 månad och 1 dag (10 jan) börjar jag och jobba igen vilket är med väldigt blandade känslor. Mest av allt vill jag ju inte lämna henne och igår när jag såg på hur Jonas och Sonja lekte när han kom efter jobbet. Normalt så är hon så trött när han kommer hem att även om de ses så är hon inte pigg direkt. Men igår var hon de och de busade lite han vet ju om vad som sker med utvecklingen eftersom jag berättar mycket (han har ju så långa dagar går upp 5 och kommer hem runt 19-19.30) men igår var första gången han fick se henne sitta helt själv utan stöd, han såg hur hon nu kan ta nappen och stoppa in den själv så det var kul att han fick se det, men samtidigt gjorde de lite ont i hjärtat att tänka på att det snart är omvända roller och jag tänkte på allt jag kanske missar eller missar det ju inte men kan ju dröja lite innan jag får se det. Men så kommer det ju vara framöver nu sen på dagis kommer hon ju lära sig massor av nya saker med och det är ju på sitt sätt "värre" då är det ju en främling nu är det ju hennes pappa som får njuta av sitt barn precis som jag har gjort.

Jag har övertalat Jonas att öppna förskolan är vist bra, framförallt eftersom Sonja älskar att vara där. Så på fredag ska vi gå ner hela familjen så han slipper känns sig helt bortkommen när han är där första gången med henne sen (hade jag tyckte va skönt inte va så nervös) så kan han ju gå som jag gör nu 1-2 gånger per vecka blir nog bra för båda två =)

Sonja fick majskrokar för första gången i förrgår hade beskrivit för J hur mycket hon älskar dem men igår fick han se. Hon slänger sig framåt när hon ser en majskork hon blir helt galen av lycka (man får gömma de man har så hon bara ser en åt gången) och äter glatt upp de hon får när de tar slut blir hon lite sur en stund går ju över som tur är. Nackdelen är att det verkligen blir SUPER kladdigt av smulorna men det är det värt om hon älskar dem så. Har väntat med att ge henne då jag nog trodde hon var för liten men såg på föräldra gruppen sist att många hade till sina barn så då testade vi med lyckat resultat. Perfekta mutan att ta fram när man ska fixa nått som tex tömma diskmaskinen eller likande jobb.

Hon har kommit in i värsta studs perioden nu och det ska hoppas och stutsas jämt om det så är i knäet, på golvet, hoppgungan eller gåstolen. Jag funderar starkt på att köpa en mugg med två handtag nu tror det skulle passa bättre nu när hon har en så god motoriks förmåga att greppa och flyttar lätt saker mellan händerna sen kommer hon ju behöva hjälp att dricka klart i alla fall. Nu när hon sitter så bra försöker vi uppmuntra det genom att lägga de leksaker hon vill ha precis utom räckhåll så hon får träna lite på balansen och även hjälpa henne lite med att börja krypa/hasa. Sen har vi fått en liten pratkvarn till dotter hon pratar massor nu sitt eget lilla språk så sött <3

Tänderna lyser med sin frånvaro än men de borde väl snart titta fram de med vanligast är ju att de kommer mellan 3-6 månader även om de kan dröja ända till 12 månader innan de kommer. Nå ja de kommer när de kommer inget hon lider av ju direkt hon försöker redan nu tugga det hon får i munnen.

 Första smak portionen i barnstolen (innan satt hon i babysittern). så den här bilden är från början av oktober. Var bara tvungen att fota vårt mat monster, nu äter hon så bra att det i stort sett inte blir nått kladd mer än lite vid munnen. Så duktig hon är nu =)


 Snuttan innan vi flyttade från Södertälje 


Sonja hos morfar bus, sist hemma hos dem så lekte morfar så vilt med henne att en lampa for i golvet och gick i tusen bitar, som tur var så var det när han snurrade en stol som lampan välte inte sonja som for in i den. 

Nu ska jag fixa lite lunch för snuttan somnade precis!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback