88 dagar kvar.....

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 9 mar 2010.
Din graviditet startade Sön 30 aug 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Sön 13 sep 2009 (ägglossningen).
 
Du är på dag 192 av 280. (68,6%).
Du är i vecka 28.
Du har gått 27 fulla veckor och 2 fulla dagar (v27+2).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
[Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 5 jun 2010
Du har 88 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 28

Vikt: 1000 g
CRL: 23,5 cm
Full längd: 32 cm

Se hur vi räknar ut vikt, längd och ålder här.

I början av denna vecka är fostret 25 veckor gammalt. Denna vecka kommer hon/han att öppna sina ögon för första gången. Men synförmågan är inte så bra ännu. De som sjunger och pratar med sitt barn kan räkna med att det hör! Fostervattnet förvränger ljudet en aning, men hörseln är välutvecklad vid detta laget. Nu lagras mer fett på fostret och huden blir mindre skrynklig och genomskinlig.

Hjärtljuden på fostret kan höras tydligt genom ett stetoskop, i vissa fall även utan. Vissa kan nu märka att babyn har antagit en regelbunden sömnrytm och sover vid ungefär samma tider varje dag.

Nu når livmodern nästan ända upp till kvinnans revben och börjar trycka mot lungorna. Många upplever att de lätt blir andfådda och har svårt att andas riktigt djupt. Men kvinnans lungor har högre kapacitet än annars eftersom kroppen nu innehåller mer blod –detta för att barnet ska få nog med syre.

Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta punkt är nu 24 centimeter.

Se barnet växa i magen här


(http://www.babyvarlden.se/Graviditet/Vecka-for-veckaOLD/Vecka-28/)



Tänk va tiden går!
Nu är jag inne i tredje och sista trimestern och räknas som höggravid vilket känns märkligt med tanke på att magen inte alls är i närheten av vad jag trodde den skulle vara i storlek. Har ju bara ökat 6 kg och det normala att öka under sista tiden framåt är ytterligare 5 kg. Så jag undrar verkligen hur det kommer kännas om någon vecka om 6 veckor är vi inne i maj och då är det ju nedräkning av dagar som gäller! Så det är verkligen inte långt kvar nu.

Men jag känner mig (än så länge i alla fall) lugn över allt som ska komma med förlossning och liknade jag längtar bara efter vårt lilla mirakel. Sen är det klart en massa frågor och saker som inte går att förutse idag eftersom vi inte har barn sen innan blir det ju en helt ny upplevelse jag inte tror att man helt kan vara förberedd för även om man kan ha en bild av det.

Men det dröjer ju lite innan vi är där, just nu väntar jag (fortfarande) på att höra om min sjukskrivning från januari och fram till förlossningen blir beviljad eller ej. Kan ta ytterligare en månad om jag har otur fick jag veta i förra veckan kul..... Men havandeskapspeningen borde jag få svar om vilken dag som helst det är ju från april så inte långt dit kan ju va bra att de på jobbet får veta hur länge jag kommer jobba. Blir den beviljad kommer jag va hemma från 20 april tror jag det var annars kommer jag vara föräldraledig under den veckan bäbis ska komma, Jonas har med tagit ut semester den veckan och sen har han ju i alla fall 10 pappa dagar och så kan han ju ta ut sin sommar semester där i den vevan med.

I går kom det ett brev på posten och det visade sig vara en bröllops inbjudan :)
Så det blir två stora händelser i maj verkar det som om allt går bra både vår lilla guldklimp och bröllop mellan C och P det var verkligen på tiden med tanke på att de båda fylde 40 förra året!

Så det blir en månad att minnas för resten av livet det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback