Vuxen poäng till mig!

Sen jag började och jobba har jag haft en sak som några gånger per år dykt upp i tankarna och jag har varje gång tänkt att det där MÅSTE jag ta tag i.......sen!

Men sen kom aldrig riktigt, det jag talar om känner nog flera av er igen nämligen det där roliga orange kuväret. Vist det är 40 år (!) tills det är dags för mig att gå i pension men den dagen vill jag kunna ha ett bra liv och njuta av att göra saker. Det kostar ju vist kommer det bli mindre pengar in men ju tidigare jag börjar spara desto bättre är det ju.

Men det är en sån sak som bara blir fram flyttad hela tiden, känns viktig men det är som en stor djungel där ute med allt.

För att underlätta så har vi tagit hjälp av svensk fondservice för våra PPM val då de hade minskat med så mycket så kan det vara bra att ta lite hjälp av någon som kan. Så de valet är i trygga händer vilket känns bra så det ökar och inte minskar med 30 % igen.....

Har haft kpa för min tjänste pension men kryssade sist i att jag ville byta till Nordea. Som tur var får jag säga så ringde Kpa upp mig och jag fick en hel del massa info som jag inte hade en aning om bla att om jag bytte så skulle de 2 år jag sparat (+ allt sommar jobb) bli kvar hos dem och jag skulle "börja om" hos en ny. Kändes ju inte så smart sen var räntan och avgifterna på nordea mycket högre än kpa mm. Så det känndes lönt att stanna kvar kostar mig ju inte något min tanke med en flytt var att det var smidigare att ha allt på samma ställe (vi har nordea som bank). Men vem vet vi kanske inte har kvar nordea i framtiden med. Sen är ju kpas placeringar av pengarna etiska vilket är bra.

Jag har länge tänkt på att börja spara själv med men inte riktigt vetat vad som är bäst men har bestämt mig för att även välja kpa där med då kommer ju allt från ett ställe så att säga vad gäller pensionen sen.
De hade flera olika alternativ där men den traditionella försäkringen lät bäst för mig som vill ta så små risker som möjligt. Det jag sparar vill jag veta att jag får tillbaka en gång i tiden sån är jag =)

Så nu ska bara pappren komma hem sen ska de fyllas i och skickas in igen. Så det är skönt att ha det så gott som i hamn. Sen ska vi bara fixa det åt Jonas med men måste kolla var han har sin tjänstepension så tar vi antingen det eller kpa för hans del med när vi vet. Så är vi båda trygga för ålderns höst sen och kan få njuta av den på ett bra sätt utan att behöva oroa oss allt för mycket.


Kommentarer
Postat av: patrik

http://www.privataaffarer.se/pension/200911/ppm-radgivarna-med-flest-klagomal/index.xml

2010-03-06 @ 21:27:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback