Ser mållinjen nu!

Tänk vad tiden har gått fort nu är jag i vecka 37!

Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 0 fulla dagar (v36+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
[Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 5 jun 2010
Du har 27 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.




Mycket av det som står här ovan som gäller mig (vet ju inte exakt för bebisen) har redan hänt för 2 veckor sen. Så jag tror att jag kanske har ett bf datum som inte stämmer helt 100 för jag har legat 1-2 veckor före i mycket.
Magen sjönk ner för ca en vecka sen vilket är underbart!! Nu kan jag andas och sitta mera normalt så det är underbart. Det där med att kissa oftare tycker jag har kissat en massa tidigare under graviditeten men INGET mot nu! Det är så lagom kul att mitt i natten med min foglossning ta sig upp och på toa vissa nätter är det nästan så jag inte kommer upp pga av smärtan sen går det i snigel fart. Bebisens huvud har varit fixerat de senaste 2 veckorna.

Så summan av kardemumman kan man konstatera att det härner en massa saker i magen. Sparkarna är inte alls som innan, jag vill inte ens kalla det för sparkar längre mera att det bökar för det känns inte alls på samma sätt längre då liten inte har plats att snurra runt och sparka på samma sätt som tidigare. Nu är det ju verkligen så galet nära att man riktigt kan ta på det. Nu är det ju bara en fråga om dagar =)
hur härligt det än är så känns det otroligt märkligt med, men jag och Jonas så klart längtar ju klart massor. Det går inte att beskriva hur underbart det känns nu och då kan det ju bara bli bättre sen när liten är här =)

Idag har jag satt upp spjälskyddet på sängen och skulle ha satt upp mobilen över sängen men den behöver nytt batteri så var ju tur jag kollade det (den är köpt på en barnloppis). Sen satte jag ihop babysittern så den är klar och så monterade vi bilbarnstolen i bilen vilket gick betydligt lättare än jag trodde. Känns inte som några större problem att ha basen och flytta den mellan fram/baksäte beroende på om man kör själv med den lilla eller inte.
Stolen ska gå att sätta in både med basen och bara med bältet. Trodde det skulle vara enkelt med bältet med men icke! Det var mycket jobbigare att få fast stolen med bara bältet så det ska vi försöka undvika så gott vi kan, men eftersom basen är lätt flyttad borde inte det vara nått problem.

Så nu känns det super duper bra helt klart! Den lilla får gärna komma redan i morgon jag skulle inte klaga ett dugg då. Speciellt inte nu då Jonas jobbar så nära att han kan ta sig hem relativt fort med.

Allt är klart utom BB väskan som ska packas under de närmaste dagarna (under nästa vecka) i alla fall det som jag vet att jag klarar mig utan nu så packar jag det sista innan det blir dags. Känns tryggt om det skulle hända nått innan men det tror jag inte men ut i fall att.......


Kan tillägga att mamma var här i helgen och hon blev något imponerad när hon såg att jag tog mig både ner till sittande på golvet och upp igen utan hjälp (av någon person i alla fall möblerna dög bra). Annars var det mysigt med att ha henne här blir ju sista gången innan hon är mormor.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback