Rött nää orange.....

Sonja äter ju en hel del nu en normal dag så ser hennes mat ut ungefär så här:
När hon vaknar och visar tecken på hunger (ibland räcker det med att bara stoppa in nappen eller så vill hon komma till oss det hör man på skriket oftast). Men när hon är hungrig och klockan är före 7 så får hon ersättning är klockan efter 7 så blir det gröt nu har vi börjat ge henne sempers banan gröt och den älskar hon (den finns ju utan banan med men det var inte lika gott enligt Sonja).

Efter det så brukar hon mest få ersättning under dagen, eftersom hon är under 6 mån är det ju inte lika viktigt att börja introducera den fasta födan än under dagen. Men idag tänkte jag faktiskt göra ett försök med att göra egen äppel puré åt henne som mellis under dagen så får vi se vad hon tycker om det.

Sen brukar hon få mer matig puré på kvällen tex potatis,morot, broccoli, palsternacka, ris och till det lite ersättning. Hon har den lilla vanan än så länge att hon gärna vill börja med lite ersättning innan hon äter purén så vi gör bara lite runt 100 ml (annars äter hon över 200 ml ersättning om hon bara får det).

Jag ska ge mig på att laga mer barnmat själv med är ju så lätt men tar tag i det mera när vi flyttat och har mer plats i frysen nu försöker vi ju tömma den. Men lagar i alla fall till lite som hon får äta direkt fryser inte in nått bara. 

Igår gav Jonas henne morotspuré och nu när jag skulle byta blöja fick jag först en mindre chock i en sekund eller två. Min första tank var när jag såg blöjan att RÖTT !!! Hon blöder eller är sjuk! Sen var nästa tanke att nej men det är ju orange.....då föll poletten ner och andningen blev normal igen *pust!*

Man blir lite fånig som förälder med allt som rör den lilla men det får man vara, det gäller ju det käraste och mest ömtåliga man har!

Nu väntar jag på att maken ska sluta jobba bara 1½ timme kvar sen blir det veckohandling och fredags mys för hela slanten! I morgon ska vi åka in till öst asiatiska museet och se på terracotta armén från Kina det vore så roligt att få se den det är ju trots allt en riktig kultur skatt! Blir det inte i morgon blir det på söndag ;) 

Närheten till alla museum är något som jag VERKLIGEN kommer att sakna jag älskar verkligen att få gå runt på olika utställningar historiska utställningar är helt klart bäst men även konst och likande är minst lika kul konstnärer som Monet för i alla fall håren på mina armar att stå av beundran! Men det tar ju i och för sig bara 30-45 min extra in till sthlm från oxelösund så går ju fortfarande att åka in lätt som en plätt.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback