Storkok

Jag har enda sen Sonja började äta lite mer fast föda funderat över det här med att laga egen barnmat, jag menar hur svårt kan det vara?

Så igår tog jag mod till mig och köpte hem lite för att koka egen barnmat, det blev flera olika varianter ungefär lika de som finns att köpa i affären. Detta var det som fick följa med hem för att bli barnmat:
potatis 
palsternacka
broccoli   
morot
avokado
Sötpotatis (finns inte som färdigbarnmat på bruk men passar utmärkt i en barnmun)
ärtor och majs (har jag inte gjort än men har hemma att göra i det kan man ju ha potatis med om man vill men potatis kan man blanda med flera av sakerna tex palsternacka och
broccoli )
blomkål
äpplen till "mellis"
(tomat kan man med göra på med då jag var allergisk mot det som liten så är rekommendation att man väntar med det)

Det är verkligen enkelt att laga barnmaten själv och dessutom mycket billigare! En burk kostar runt 10 kr och sen när hon blir större och ska ha mat fler gånger per dag blir det lätt ganska mycket per vecka.

Jag delade alla grönsker i små delar och kokade dem mjuka sen var det bara att krydda (allt utom salt går ju bra) och ca 2 msk olja sen mixade jag det med stavmixern slätt hade i lite av vattnet som det kokat i för rätt konsistens bara. Äpplena gjorde jag lite annorlunda med, skalade och delade smått sen kokade jag dem i lite lite vatten (hade de varit mer fuktiga hade det inte behövts nått vatten alls) så fick det koka någon minut tills de var mjuka (ha bara koll så de inte bränner fast) sen hade jag i lite lite kanel och mixade slätt.

Sen hade jag köpt små passande burkar på Maxi som rymmer 1,7 dl (eller lite mer än 200 g) som jag fyllde till hälften lagom för en så här liten dam som vi har. Så det blir perfekt att göra en vecka i taget så här köpte 8 burkar men ska nog köpa på mig 8 till nästa vecka när vi handlar så jag kan göra ordentliga satser när vi handlar. Men kommer nog när hon blir runt 6 månader försöka laga mat som är barnvänlig så att hon kan äta samma som vi att vi bara behöver mixa till maten lite.

Så nu prövar vi lite nya smaker här hemma, äpplen var ju en ny smak som hon fick första gången igår och det gick bra efter att hon spottat ut de första 2 tuggorna så insåg hon att det ju var rätt gott. Sötpotatisen var dagens nya smak och det var kanon det från start hon åt allt i ett rasande tempo!

Så ska köpa hem lite anndra frukter att laga pure på nästa gång som päron sen får vi se vad mer för kul vi hittar bland frukten.

Mitt nästa projekt är att koka egen barngröt, upptäckte nämligen att det är palmolja i de grötpulver man köper i affären och jag vill i alla fall inte bidra till skövlingen av regnskogen där den oljan kommer från! Så nu letar jag efter ett bra barn gröts recept! Plus att den gröten som finns är så fruktansvärt söt vill ju inte introducera allt för mycket sött än det kommer hon få så mycket av i alla fall.

Hittade det här som jag nog ska pröva det låter ju inte så svårt: 

 Jag brukar göra mindre portioner varje gång. Jag gör på 2 msk havregryn och 6 msk vatten och kör 2 minuter i mikron. I början använde jag havregryn jag kört i mixern så gröten blev slätare då blandade jag 1 del gryn och 4 delar vatten och körde 1 min och rörde sedan och körde ev en minut till.

Jag brukar blanda ner lite smör i gröten för att de ska få i sig lite extra fett och nu för tiden får han lite fruktpure hemmagjord) i gröten så att den ska smaka lite mer
 (Källa:
http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticle/39/6676426/6678974 )

hmm nu blev jag lite osäker som man alltid blir då man surfar runt hittade ett dietist svar om att gröten som små barn får är berikad med extra järn och vitaminer som en hemmagjorda inte kan täcka behovet av och att de är riktigt viktiga för bebisens utveckling. Så jag ska nog höra mig för lite mer med BVC innan jag gör något mera av tanken på gröt....Sonja gillar ju gröten så inget problem där, bara mamma som är skeptisk.

Hittade en bra sida jag tipsar lite fort om i fall någon är intresserad av att göra egen barnmat:
http://home.swipnet.se/wester-zakrisson/barnmat/index.htm 

Men nu ska jag vila mitt trötta huvud mot huvudkudden tror jag, för jag hör hur sängen ropar efter mig (hemsk jag är klockan är bara 21 en lördag men så är livet som småbarns förälder, har dessutom varit på väg att lägga mig den senaste timmen......)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback