En liten tjej

Det gick både bra och dåligt på tillväxt ultraljudet idag. Men för att ni ska förstå vårt flängande idag så börjar jag från början. Vi har ju en bit till sjukhuset så fick gå upp 5 (åkte 6) för att vara på plats vid 7.30 sen kom barnmorskan vid 7.50 och vi fixade de vanliga kontrollerna med urinprov, vikt, mäta magen (svårt då hon låg på tvären busen), blodtryck, lyssna på gullet osv.  Sen fick vi snabba oss för att hinna till ultraljudet som naturligtvis var i nästan andra änden på sjukhuset och vi hade bara 10 min på oss (Huddinge är till ytan lika stort som gamla stan) så jag hade rätt ont om man säger så när vi kom fram varje steg var en kamp just då. Fick komma in direkt och eftersom små barn inte får vara där så var Jonas tvungen att vänta utanför igen, dö trist men intet att göra.

Hon som gjorde undersökningen började med att leka lite som hon själv utryckte det, hon gjorde ett 2D ultraljud på magen som visade den lilla damen på ett jätte häftigt sätt!! Det var möjligt bara för att hon låg på ett sånt sätt att det var mycket vatten framför ansiktet. På skärmen var bilden orange/ ljus brun och mycket bättre än den jag fick med mig. Men jag/vi funderar på vems näsan är? Hon har ju värsta stora näsan, Sonja hade ju med en stor näsa när hon kom tack och lov har hon ”växt i den” blir nog lika denna gången tror jag.

 Sköterskan (eller vilken utbildning de nu har….) hade svårt att mäta lillan då hon vägrade att ligga stilla nått alls och när hon blev lite lugnare i alla fall ja då fick hon hicka så då var det lite svårare för det. Men hon var envis och till sist fick hon till det och resulterade i att vår lilla tjej är 22 % mindre än hon ska/bör vara så här långt (v 29) så då kollade hon vatten mängden och det finns gott om vatten, flödet från navelsträngen och moderkakan var bra. Så vi blev direkt nerskickade för att göra en CTG kurva som inte visade nått fel tack och lov, så fick vi träffa läkaren talade om att allt såg bra ut. Till provtagningen och väl inne där så visade det sig att vi inte alls skulle ta några prover denna gång min virriga barnmorska som tänkt fel på graviditetsvecka sen var det barnmorskan igen *pust* då hade vi varit på sjukhuset i nästan 3 timmar och det kändes som vi sprang runt nästan hela tiden.  Åkte till jobbet med ett stopp på det gula m:et för lunch då jag inte hann i tid till den på jobbet. Nu hade de sparat åt mig men det viste ju inte jag men snälla kollegor har jag i alla fall =) Så det var rätt intensivt och många tankar tiden mellan ultraljudet och innan vi träffade läkaren då först kände jag mig lugn igen, vist hon är liten men hon får gärna följa sin egen kurva så länge hon mår bra så är allt ok.

 

Sen upptäckte jag att stora syster har fått sen andra framtand i neder käken J såg det när jag matade henne idag. Eller vi hjälptes åt Sonja och jag hon med händerna skeden låg på tallriken men hon nobbar den men bara maten kommer in i munnen så är det huvudsaken allt kladd går ju städa upp. Trodde jag skulle få spel på allt kladd men nä inte alls det stör mig inte alls, drar bara ut henne så hon inte når bordet i sin stol när hon är klar då det är sååå kul att leka med allt på bordet så jag får städa bort det med en gång.


Kommentarer
Postat av: Karro

Skönt att höra att lilla tjejen ändå mår bra trots att hon är liten.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback