Och andas.........

I söndags blev vår skatt 10 månader tänk vad tiden går det känns märkligt att det bara är 2 månader tills hon fyller 1 år! Var blir tiden av? Både Sonja och vi som föräldrar har gjort en så otroligt häftig resa under det här året att bli mamma är det största jag har varit med om livet blir verkligen förändrat i grunden när man har någon som är så totalt beroende av en och så otroligt underbar att hjärtat bara smälter och man skulle kunna ge sitt liv för den lilla varelsen man håller i.

Att följa med i Sonjas utveckling och se de framsteg hon gör hela tiden och hur hon utvecklas till en helt egen liten person. Sin vilja har hon ju alltid visat men nu börjar hon bli så medveten om allt runt henne och man märker hur allt vi tidigare talat med henne om sitter. Vi har benämnt saker som lampa, katt, titta osv saker hon ser med namn mycket och ofta och nu har hon börjat säga ord som med lite vilja kan tolkas som dessa (inte bara jag som hört det hihi)

Sonja har ju med börjat krypa men inte som alla andra inte, hon sitter som i spagat och ”puttar” med benen och sen drar hon med armarna (ibland tar hon bara benen till hjälp beror på hur bråttom hon har). Hon har börjat ställa sig upp mot saker som soffan, oss när vi är på golvet mm.

Det känns märkligt att vi snart ska börja om igen på sätt och vis det är ju bara 81 dagar kvar till BF idag (är i vecka 29) det är ju inte alls lång tid innan vi står där med våra 2 underbara tjejer.

Eftersom det ju blir en vaginal förlossning denna gången så har vi börjat förbereda oss har läst två böcker av Gudrun Abascal (att föda och att möta förlossningssmärtan) jag tyckte de väckte många tankar om hur jag vill ha det och även om hur Jonas vill ha det sen.  Så nu håller jag på med ett förlossningsbrev för vet inte om jag klarar av att formulera det när jag väl är på BB med värkar. Jag vet ju inte alls hur jag kommer reagera eller må då. Den 2-3 april så kommer vi att åka ner till Malmö för att gå en profylax kurs över helgen där så då kommer vi lämna skruttan hos mormor och moster (lite osäkert om morfar är hemma då) så får vi med lite egen tid eftersom det är både lördag och söndag så sover vi över i Malmö. Kursen är bara 10-13 så blir ju mycket tid till att bara ha det riktigt härligt blir säkert en hel del shopping, kanske Danmark annars pratade Jonas om Ales stenar men vi får se vad det blir till slut. Oavsett ska det bli härligt med tid bara vi två även om det kommer kännas ovant , bara att kunna gå ut och äta utan att behöva ha en bebis i famnen samtidigt som man ska äta vilken lyx J

Jag hoppas att jag kommer få nytta av den här kursen (den fanns ju i Stockholm men barnvakt finns ju inte överallt).  Men vi får se hur allt utvecklar sig sen, man vet ju inte alls vad som sker när värkarna kör igång om de gör det får ju bara gå en vecka över tiden.  

Jag skriver medvetet inget här om hur jag vill ha det under förlossningen för jag är mycket medveten om att det kanske inte alls blir som jag tänkt. Inte för att det skulle vara ett misslyckande på nått sätt tvärt om så står det tydligt i mitt förlossningsbrev att jag har en grundlinje jag vill ha hjälp att följa så långt det går och om det inte går/jag inte orkar då vill jag ha hjälp att hitta en form som gör att jag undviker de saker som oroar mig. Men  jag vill inte lämna ut mig så mycket inte än i alla fall, det kan jag ta efter att hon är här i så fall, inte för jag vet om det skulle intressera någon……


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback