sjukhus, ambulans, profylaxkurs mm

Veckan som gått

Som några av er vet så fick jag efter en helvetes natt där varken jag eller maken fick sova då jag hade så ont att jag grät det händer inte ofta det.  Så förra fredagen då vi hade tänkt bygga uterummet D var här och allt blev det istället akuten för vidare transport i ambulans i en timme till Eskilstuna. Tror vi alla var smått chokade över att en ond axel och rygg kunde orsaka sånt ståhej. Att jag hade haft 40 graders feber på natten såg inte jag så allvarligt på som de då den ju gått ner.


På sjukhuset visade det sig sen efter X blodprover, näsprover och lungröntgen att det var en rejäl lunginflammation på vänster sida. Det kan tydligen orsaka ordentliga smärtor trodde jag hade brutit ett revben eller likande gick dubbelvikt och kunde nästan inte gå alls. Men fick en dunder kur med antibiotika dropp 3 gånger per dygn och de smärtstillande som gick att få som gravid så jag blev intagen fre morgon och fick åka hem sön morgon. Tack och lov men det som var trist var att det inte blev nått byggt D kan ju inte bygga ensam utan behövde J som hjälp och även om jag sa att det var ok så ville han inte låta mig ligga där själv min underbara gulliga älskling.


Sen har det varit lite annat trassel ovanpå allt annat, böjade blöda lite i lördags så då var det upp till förlossningen för kontroll men allt såg bra ut och de konstaterade att blödningen kom från mig och inget att oroas över. I tisdags var vi på Huddinge sjukhus för koll av flödet i navelsträngen och ctg kurva, de såg jätte fint och bra ut jag nämner då min blödning för läkaren mest för att informera om det som skett. Hon vill då själv göra en koll och upptäcker då att livmodertappen är mjuk och börjar bli påverkad. Detta är ju klart inte bra även om det inte är någon fara än så kan det ju bli det på sikt så i stället för helt sjukskriven i en vecka och sen 50 % igen så blev jag helt sjukskriven hela april ut och sen sa hon att jag skulle säga till jobbet att jag kanske kommer på 50 men att de inte ska räkna med det och att jag ska ta det lugnt…..hmmm det är en sak som jag kommer ha otroligt svårt med då jag bara ser allt som ska göras när jag tar det lugnt och J inte ser på saker på samma sätt ser jag nått som ska fixas gör jag det men han är mer vi tar det i morgon /när vecko städar. Men jag gör mitt bästa för att lyssna på det läkaren och J säger.


Under veckan har jag tagit det rätt lugnt har ansträngt mig lite när vi håller på där uppe och gör om. Vi har två normal stora rum som passar som barnrum och ett större som Sonja haft som sitt. Men nu har vi flyttat om så Sonja fått ett av de mindre och nästa barn ska få det andra (där står det en massa saker som ska redas upp i det mesta ska in på vinden) och det stora rummet ska bli ett lekrum för de båda små juvelerna vi snart har. Sen är tanken att om det kommer en trea någon gång så delar vi av det stora rummet så halva blir deras ihop och andra halvan det barnets på det viset får alla eget rum mer eller mindre. Sen blir det dator och tv där och troligtvis får de ha sina skrivbord där inne med. Så nu ska vi bara klura på hur det ska vara men det får bli lite eftersom nu innan det blir klart.


Idag var jag hos frissan och blev både klippt och färgad (slingor) riktig lyx minns nästan inte när jag sist unnade mig lyxen att slinga håret hos frisören. Jag brukar alltid få så dåligt samvete över att jag lagt så mycket på mig själv gick ju på runt 900 men samtidigt så kände jag att jag verkligen behövde det efter allt som varit denna graviditet har ju nästan inte hunnit njuta förens det varit nått fel igen. Nu hoppas jag att jag får njuta de sista (förhoppningsvis) 9 veckor som är kvar!


Imorgon ska vi: * skicka iväg barnvagnen som vi sålt med bussgods (trodde aldrig vi skulle få den såld så fort med tanke på att det ligger massor med vagnar ute som liknar vår) * hämta vår nya vagn som vi beställt och som äntligen kommit på vägen ner söderut * stanna till i Jönköping för en trevlig lunch med en vän innan vi fortsätter ner till Laholm.


Sen från lördag morgon så ska mormor, moster och kanske morfar (om han inte åker på 60 års fest hos en vän) vara barnvakter till söndag till 15-16 nått. Då J och jag ska på profylaxkurs i Malmö hoppas det går bra för hon är grymt pappig just nu men hon lugnar sig nog efter en stund. Ska i alla fall bli underbart med lite egentid med J hotell o resturang det är inte var dag det inte =)

 

Nu blev det här ett jätte långt inlägg men hoppas ni orkade läsa! Jag återkommer nog först efter helgen med en uppdatering om kursen och om vad det var för nyhet som jag inte kunde berätta för er för 14 dagar sen. Nu kan jag snart det i alla fall efter att vi varit hos mormor och morfar en sväng vill inte förstöra någon överraskning ju hihi ni behöver ju i alla fall inte fundera över om det är syskon på g =)

 

Så nu återstår bara att önska trevlig helg! Hoppas jag kan blogga under helgen men vet inte hur mycket tid som kommer finnas.


Kommentarer
Postat av: Karro

Mycket ni har varit med om. Hoppas det blir bättre för er nu! Sköt om dig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback