Min lilla syster ska man va snäll mot!!

Nu är det som vanligt ett tag sen jag skrev, men det beror på att jag har haft mycket att göra och jag mår lite konstigt och har gjort det ett tag med ledvärk, trötthet och att jag tappar massor av hår långt mer än jag brukar.
Så även om det har hänt massor under dessa 2 veckor har inte energin funnits att orka dela med mig riktigt av livet. Jag jobbar och sen umgås jag med barnen när jag är hemma när de sen sover vid 18 senast 19 är jag så galet trött så det är slö och soffläge som ligger.

Sonja har verkligen börjat upptäcka det faktum att hon har en syster mer och mer nu och säger vi var är Kajsa? eller pussa Kajsa så gör hon det och det ser så otroligt rart ut! Hon går fram och klappar på henne och är Kajsa ledsen så går hon fram och försöker sätta in nappen hon lyckas oftare och oftare träffa munnen men annars gnäller hon och håller upp nappen mot oss som för att säga till oss vad vi ska göra <3

Igår kväll så var Kajsa jätte ledsen och jag satt med henne i famnen för att trösta och gav henne mer mat hade då lagt hennes napp på bordet men Sonja tog den och gick iväg och la den på golvet, bad henne hämta tillbaka den men då gick hon bara fram och börja pussa på Kajsan hihi

Hon är jätte mån om syrran på sitt sätt, Kajsa och Sonja har en dinglis var (en giraff och en tiger) sen har de en mus och Kajsa har den rosa katten på bilden med men de är inte dem som de anväder mest.

Sonja älskar sin giraff och går och bär på den kämt nu mera. Kajsa har så smått börjat upptäcka både tigern och musen och kan uppskatta att bara sitta och pilla så mycket som hon kan men hon är ju snart 5 månader känns helt galet vill hela tiden tänka på henne som en liten pluttis men hon börjar ju bli stor tjej! Men hon känns på många sätt mindre än Sonja. I alla fall så i början tog Sonja Kajsas snutte med och vi lät henne ha den med då Kajsa ändå inte har lika stort behov av den än. Så Sonja lånade ofta den men fram till för någon vecka sen då hände det något, nu när Kajsa tappar sin snutte eller om Sonja hittar den på golvet så tar hon ALLTID upp den och går och ger den till Kajsa (spelar inten roll om Kajsa sitter i babysittern eller tripptrappstolen).

Idag var Jonas och tjejerna nere på öppna förskolan då hade Kajsa haft en leksak som ett annat barn kom och tog Kajsa hade inte brytt sig direkt men Sonja hade sett det så hon gick fram och tog tillbaka den och gav den till Kajsa igen. Som tur var så blev varken Kajsa eller barnet som tog leksaken ledsen men det var så otroligt rart gjort av Sonja att hon vill sin syster så väl utan att riktigt förstå sammanhangen än.

Men både barnen utvecklas så otroligt mycket hela tiden. Sonja äter bra och mycket dricker ur vanligt glas och fixar mer och mer. Idag klippte jag hennes naglar på 2 fingrar och hon satt sen länge och studerade naglarna och kände på dem länge (bara på de 2 fingrar jag hade klippt naglen på). Hon är så otroligt tydlig i sin kommunikation och nu smyger sig små ord in ibland och hon lär sig nya saker som hon inte förstått bara för någon månad sen.
Kajsa är stadigare och vänder sig nu med lätthet även om hon liksom sin storasyster HATAR att ligga på magen.
Men är lite smått orolig att hon börjat skela, har ju det i släkten eftersom syrran skelade som barn så ska be BVC att kolla upp det vid nästa besök bara för att vara lugn det är ingen stor skelning i så fall därför är jag osäker på om jag sett rätt eller det är en omognad bara man vet ju inte...........


Nu blev det långt igen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback