det blir inte alltid som man tänkt sig

Jag var helt inställd på att J skulle jobba i S-tälje under veckan och alltså vara hemma på kvällar och nätter men icke sa nicke nu ska han inte vara hemma utan reser i morgon och kommer hem först någon gång på fre eftermiddag. Vi har haft löjlig tur med hans jobb ett tag nu (beror mest på att han knappt haft så mycket jobb) så han har varit mycket i motala och jobbat och har då fått lov av sin snälla chef att åka ner på arbetstid och även hem så han som i normala fall slutar 16 när han är motala var hemma när klockan var 16 underbart.

Men nu är det över med den lyxen och han kommer vara borta från oss till fredag som sagt. Även om det känns lite små jobbigt att han ska vara borta från oss. Livet blir ju så mycket lättare när man är 2 på kvällen (det är tuffaste stunden) även om det kommer fungera bra så vet jag att jag kommer vara bra trött vissa kvällar. Speciellt nu när de är inne i en period av att vakna så mycket på nätterna. I natt var jag uppe med Sonja första gången 23.30 la mig hos henne till hon somnade, gick ner la mig i vår säng somnade precis som då vaknade hon igen upp får henne att somna om igen ligger kvar denna gång tar ett tag att somna och sen vaknade K inte långt där efter går ner gör välling när jag är nere vaknar S igen pust tror att jag somnade först vid 3 så här har vi haft det nu i några veckor och det tra på orken spec på eftermiddagen då är man seg.

Fick ett brev vi väntat på idag med beslutet jämstäldhets bonusen och beslutet blev lite högre än jag trott vi skulle få. Jag ska förklara för er, Försäkringskassan har nämligen sin egen märkliga matte så här är det jag var hemma med Sonja från maj till december 2010 dvs ca 7 månader tog ut 5 dagar i veckan. Sen var Jonas hemma för Sonja Jan-aug 2012 dvs ca 8 månader max beloppet man kan få är 13 500 kr. Men som ni kanske vet har båda föräldrarna 30 dagar man inte kan skriva över på den andra och dessa dagar BÅDE  Jonas och mina drogs på mig dvs så räknade FK ut hur mycket bonus vi skulle få utifrån att jag skulle ha varit hemma 5 mån och jonas 8 månader. Så det blev ju en märklig fördelning istället för att det hade varit 6 mån för mig och 7 för honom.

Så sa de i alla fall att de räknade jag talade med dem men då sa de med att vi hade rätt till ett antal dagar för Kajsa (vilket jag ifråga satte ringde upp dem) men det stämde sa de då var flera som kollade reglerna. Det kom sen ett brev att vi blev nekade bonus i år för henne eftersom hon är under 1 år det var ju liksom det jag sa! Men för Sonja får vi 10500 kr i sommar så det känns skönt att veta att vi i alla fall kommer kunna både spara lite och ha lite mer pengar att röra oss med än förra året men vi kommer försöka spara så mycket vi kan av dem.

Får se nu hur vi planerar upp sista föräldraledigheten med Kajsa (som fått förskoleplats på samma förskola som sonja jippi!) för jonas har ju bara varit hemma med/för henne från 22 aug till sista dec 2011 dvs inte så länge (4 mån ung) och jag kommer vara hemma med henne i 9 månader innan föris börjar så vet i tusan om vi kan få till det där annars får han ta ut lite dagar för henne i sommar så kanske vi kan jämna ut det lite i alla fall.

Långt och kanske trist inlägg men roligare än så blir jag inte i kväll


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback