mat kampen går vidare!

Har tidigare skrivit om hur svårt vi haft att få Kajsa att äta pure vare sig den har varit hemma gjord eller burk form.

Ungen har spottat, gråtigt som att vi ska slå ihjäl henne och varit helt hysterisk. Så vi har inte haft hjärta att utsätta henne för det men samtidigt måste hon ju äta!

Så vad gör man? Efter att ha fått massor av goda råd och betat oss igenom dem så var det som fungerade bäst att ge henne en sked mat sen en frukt sen mat och sen frukt igen men det fungerade bara 1-2 veckor om ens det och då med gnäll och tårar och mest frukt som gled in.

Kännde jag att något måste till precis som jag skrev innan så bestämde vi oss för att testa att ge henne små bitar med mat att plocka själv.

Nu är vi inne på v 2 och en nöjd Kajsa är med oss vid bordet numera :) Så det är bara att inse att hon aldrig varit nått för pureer om de inte var frukt vill säga.......

Så nu ser hennes måltider ut så här ung på en dag.

Välling om hon vaknar innan 6

Frukost  som består av ett mjukt bröd som jag delar i 2 till 4 delar beroende på.
det får hon sen äta under tiden jag tar fram resten (båda barnen brukar mumsa på en macka under tiden) sen ger jag henne antingen lite yoghurt eller gröt varierar (samma med syrran)

Mellis  frukt i bitar (banan mest men även mango) snart blir det mer variation när vi kan ge henne melon, persika och andra ganska mjuka frukter. Ska även testa att koka äpple lite så det blir lite mjukt. ev välling

Lunch 
kokt mat som korv, fisk (ska hon få pröva första gången nu i veckan), rotgrönsöker, ärtor, broccoli
hon äter det hon vill sen får hon välling som ett kompliment i alla fall till hon får i sig mera. Men hon är riktigt duktig och har verkligen koll på pincett greppet och från bord till mun (lägger maten på bordet, hade den legat på ett fat hade hon hällt ut det). 

Mellis varierar men frukt eller en smörgås är vanligast ev välling   

Middag äter det vi äter försöker anpassa så det finns minst en sak hon kan äta i alla fall. Vi har fått tidigare lägga maten lite men bara 30 min för att det ska passa fröken inget som påverkar oss andra dirket.
Sen får hon välling efter maten beroende på klockan blir det lek eller sängen.

Just nu sitter hon jämte mig och har fått 3 nya saker att smaka på ärtor, broccoli och falukorv (även om hon fått annan korv innan). Och jag försöker bestämma hur mycket som hamnar i ungen ibörjan gick det jätte bra allt kom i magen men tja jag har ett kök fyllt av ärtor på golvet nu i alla fall jag tror de var liiiiite för svåra för henne än men hon kommer fortsätta få dem det blir en bra träning. Korven var helt ok kokade den bra mjuk i bitar, broccolin tog vi några tveksamma tuggor av innan vi bestämmde att det var ganska ok går att äta men ingen favorit........


Så nu ska jag städa köks golvet och sen kanske vi gör babdy spelarna sällskap. Jonas kom hem tidigare och är vist ledig i morgon på dagen då han börjar först på kvällen (andra gången det hämder tror jag bara) men det är ju guld att få en hel dag ihop så där! Passade perfekt i morgon med att vi hinner käka med innan han sticker så där har jag bara nattningen när jag är ensam känns helt ok måste jag säga. Så ska nog försöka göra ute rummet redo i morgon då damma av allt, putsa fönstren (dörrarna) även om jag funderar på om inte det är tidigt att putsa får se hur jag gör......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback