Spiral kakor

När jag funderade på hur jag skulle bette mig med viol essensen som jag köpt till syrrans pressent så hittade jag ett kul recept som jag gjorde som var en kaka som heter spiral kaka orginal receptet var smultron/vanilj men jag gjorde med viol/vit choklad (fanns ett tips om den kombon). Blev riktigt lyckat men jag skriver ner orginal receptet så får ni som vill testa era egna ideer sen, men dessa kommer bakas mer av det är säkert, de tar tid men ganska lätta och goda väl värt tiden (det är ju en bra urrsäkt att baka nått mer under tiden)

Denna text är kopierad från
http://www.mysugartown.com/2011/11/sprial-kakor.html, där hittar ni även en film om hur ni ska göra, inte för att jag tyckte den behövdes men det är ju olika.

Spiral Cookies

7,5 dl mjöl
1½ tsk bakpulver
2½ dl socker
250g smör
1 ägg
1 tsk vaniljextrakt (eller 2 tsk vaniljsocker)
Smultronessens (eller valfri)
Strössel

Blanda mjöl och bakpulver, ställ åt sidan. Vispa rumstemp. Smör fluffigt och tillsätt sockret lite i taget. Vispa i ägg och vanilj. Vispa sedan ner mjölet lite i taget. Forma till en deg och dela i 2. Lägg ena biten och sidan och blanda i smultron (eller annan) essens och rosa pastafärg. Vispa tills färgen och forma till en deg.

Kavla ut degarna var för sig mellan två bakplåtspapper till rektanglar (ca 40x25cm.) Lägg i kylen (med papperet kvar) och låt ligga minst en timme. Ta ut degen och dra bort de översta papperen. Lägg den rosa degen över den vita, och använd kaveln för att trycka i hop dem. (Ta bort övre papperet) Rulla försiktigt i hop till en rulle. Häll strössel i en avlång form och rula degen i det. Täck sedan rullen i bakpapper och linda sedan in i plast. Låt ligga i kylen ett par timmar. Skär 1 cm breda kakor och lägg på pappersklädd plåt. Grädda på 180 grader i ca 10 minuter.


Lite tips:
  • När du rullar degen, rulla sakta och försiktigt. Det är ingen tävlig, låt det ta tid. Försök att rulla den så tight det går.
  • När den är rullad och lindad i papper och folie håller den i kylen i en vecka. Kan förvaras i frysen ca 2 månader.
  • Spricker degen när du rullar, stanna och nyp ihop den. Som jag sa det är ingen tävling i hu fort man kan rulla.
  • Vill du ha choklad smak på degen, smält 100 gram valfri choklad över vattenbad och vispa ner i ena degen istället för essens.
  • Byt ut strössel mot tex hackade mandlar/nötter. På mina pistage/choklad kakor kanderade jag pistagenötter och hackade.
  • När du använder strössel, se till att det är strössel och inte "sugar pearls" de smälter i ugenen

Tips på smaker vit/mörkchoklad, smultron/vaniljkakor, Viol/vitchokladakor, Pistage/chokladkakor men är ju massor avsmaker man kan göra bara fantasin som sätter stopp.

Happy baking! :)

Lite tips från mig:

Bra ställen att hitta essenser är

http://borgebykryddgard.jetshop.se/aromer--essenser--c-130-7.aspx (här brukar jag beställa)

http://www.essencefabriken.se/ (här kan man med beställa men tror det krävs en större order)

sen är ett tips att använda lite mer mjöl om du färgar degen med karamellfärg men det bästa är om du använder dig av pastafärger (kom då ihåg att det bästa är att ta med en tandpetare för du behöver bara lite lite för att få bra med färg!).

Patafärger kan du köpa på 
kakburken. se     http://www.kakburken.se/index.php?cPath=75_76 (här beställer jag)
de har en massa annat kul med svårt att inte shoppa mer än man tänkt där......

http://www.cakedreams.se/category115/subcategory107/Pastafaerger

tror panduro fått in lite med men de är rätt så dyra, sen finns det mer på google.

Återkom med omdömmen sen, ni som vågar baka!



viol/vitchoklad kakor (dock har dessa vanlig karamel färg hade slut på pastafärg tyvärr)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback