Min lilla lilla tumme Lisa

Mitt hjärta blöder och jag är så ledsen för Lisas skull samtidigt som jag är så arg att jag inte vet var jag ska bi av på bvc!!
 
Ni som känner oss vet ju hur vi kämpat med Lisa och hennes mage sen hon var 2 veckor ungefär så har hon har haft ont och skrikigt efter VARJE måltid även om smärtan kommit en stund efter ibland. Vissa nätter har hon varit precis otröstlig, ledsen och magen har varit sten hård!
 
Under en hel månad har Lisas avföring helt mörk grå och hon blev och blir fortfarande tok ledsen när hon ska bajsa eller fisa snuttan.
 
Vi har talat med BVC flera flera gånger men vi/jag blir mest klappade på huvudet och bli stämplad som som höns mamma. Det enda de kunnat konstatera är att det inte är fel på hennes lever och galla i all fall.
 
Eftersom det varit så tydligt för mig spec som ser henne var dag att det har varit något som stört henne vid måltiderna och även när hon skulle bajsa så har jag ju självklart funderat på vad det kunnat vara. Min gissning har varit laktos intolerans eftersom jag själv är det till en viss gräns (jag kan äta lite laktos på en dag men bara lite. Gjorde en laktosbelasning 2003). Men enligt bvc så har det inte varit frågan om någonfödoämnes allergi trots att jag frågade läkaren för lite mer än en vecka sen och bvc sköterskan frågade med läkaren då men han viftade mest bort det. Jag fick då rådet att ge Lisa Lemulac (semper) ersättning för den skulle vara snällare för magen att bryta ner. Och vi har sett en viss förbättring avföringen har på denna tid gått från grå till nästan senapsgul igen MEN smärtan vid maten har fortfarande varit kvar.
 
I natt hade vi en natt (eller vi, Jonas tog den värsta smällen även om jag försökte stötta och hjälpa) där hon skrek i stort sätt hela natten med undantag på 2-3 timmar då hon halv slummrade annars skrek hon hela tiden med korta 5 min pauser från ca 22 och fram till 8 på morgonen! Så när hon började gråta och skrika igen efter att ha fått mat vid 9 så bestämde jag att det fick vara nog (under natten testade vi verkligen allt, droppar, massage, att gå runt olika ställningar att ligga på mm mm) så ringde sjukvårdsrådgivningen som sa åt mig att genast åka in akut eftersom detta pågått så länge nu och eftersom hon uppenbarligen mår så dåligt av nått.
 
Var lite orolig att behöva åka till Eskilstuna men vi klarade oss (!!) så blev vanliga akuten men det kom en läkare från BB ner. Jag hann bara börja berätta lite kort så hde hon ställt en diagnos mjölkprotein allergi verkar det som att det är tyvärr. Jag hade önskat att jag haft fel just nu men allt talar för det för när jag sen beskrev ännu mer symptom som Lisa haft innan hon fick diagnosen så sa bara läkaren att av det su säger nu så blir jag bara ännu mer säker på att det är det. Sen frågade hon hur Lisas syskon mår ni vet ju hur knöligt vi haft det med Kajsas mage (den tvingade ju oss tom att ligga på neo en vecka då hon spydde så) och när jag nämde att hon har varit förstoppad en längre tid men är bättre nu så misstäkte läkaren att även K är allergisk mot mjölkproteiner men det behöver vi utreda mera innan jag i alla fall vågar säga nått eftersom hon inte har nått besvär just nu. Kommer i alla fall kräva en ordentlig utredning på det här det är då ett som är säkert!!
 
Även om bvc har massor att göra, så borde de lik som jag fundera över vad som får ett barn att gråta i panik efter måltider det är ju inte helt normalt. Det jag hade varit fundersam på var att hennes gråtattacker ibland dröjer upp till 1-2 timmar efter maten men det var vist helt normalt att det blir så vid denna allergi, jag trodde även att man blev lös i magen av mjölkallergi men man kan vist bli både och.
 
En förpackning med ersättning nutramigen kostade 220 kr!! Men nu har vi köpt en (finns inget annat som är helt fri från mjölkprotein i sverige) och när den är slut och om vi upplever en förbättring men det var läkaren övertygad om att vi kommer göra så skriver de på barnmot ut det på recept åt oss i alla fall, så det var ju skönt för annars hade vi ju talat om minst 440 kr i veckan (så som hon äter nu det kommer ju bara öka för var vecka som går).
 
 
Är tacksam över att ha fått en läkare som lyssnar, tror på mig, tar sig tid att tom gå och kolla på apoteket åt mig .
Känner mig ledsen över att Lisa tvingats ha ont så länge i onödan både på bvc men också på mig själv som inte stod på mig när jag så tydligt sett att nått var fel. Blir ledsen för Kajsa med om det visar sig att det är det på henne med hur har det i så fall påverkat henne stackaren men på tisdag kommer jag i alla fall tala med bvc och se till att få remiss till vidare utredningar det kommer jag inte ge mig utan Kajsa borde de kunna kolla med blodprov om jag fattat saken rätt även om det kan vara lite missvisande i så ung ålder......
 
Men nu kör vi mjölkproteinfritt på enbart Lisa tills jag vet mera, vill inte laborera själv.
 
Nu kör vi sista nattmaten här sen sova för både mig och tumme liten här
 
så vi säger god natt i förväg!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Am

Li var mp- intolkerant tills hon var fem. Då fanns det jättefå produkter, nu finns det massor. Vi åt mp- fritt allihopa då det är lätt att få spår av proteinet annars. Nutramigen smakar superilla, inte alla barn vill dricka det. Hoppas det går bra med allt.

2012-09-09 @ 22:57:56
Postat av: Isabella

Stackars liten!
Tack och lov växer det oftast bort. Är med i två mammagrupper på facebook och är flera barn som inte klarar mjölkprotein.
Vet en mamma vars barn inte fixade nutramigen, de använder sig av pepticate istället som funkar för dem.

Hoppas det blir bättre snart


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback