En tuff tid vi hoppas är över nu!

Vi har haft en tuff period just nu det började väl innan jul efter att vi tog bort mjölken märkte vi ju en förbättring hos Lisa men inte bra. Så efter överväganden hit o dit bestämdes ju att vi skulle köra utan allt typ (det där har ni ju hört)

Men det har vi gjort hon har fått kost utan mjölkprotein, gluten , soja och ägg.

När magen var ok skulle vi återkomma vilket vi gjorde för 2 veckor sen och då skulle vi provocera kom vi fram till.

Ok sagt o gjort vi följde ordningen vi fick av dietisten dvs först fisk, sen vete efter det ägg och sist sojan. Mjölken skulle vi vänta med till 1 år.

Första gången hon får fisk = panik skrik i 5 timmar kom på att det var ärtor i (soja släkting) så vi testa utan och inte en enda reaktion alls. Så efter 3 dagar med fisk kunde vi konstatera att vi kunde andas ut vad gällde den! Skönt!

Gick över till vete/gluten med mindre lycka det blev en tjej som skrek vid varje måltid, fick dearér och kräkningar (efter varje gång hon fick vete/gluten men olika mycket men alltid en reaktion) så efter 2 dagar ringde jag barnmot och fick rådet att inte ge mer vete av sjuksökterskan, vi avvaktade tills vi talat med läkaren. Vi bestämde att ett gluten test skulle tas då hon haft så kraftig reaktion men för det krävs ju att man har ätit gluten ett bra tag (helst minst 8 veckor) men nu blev det en vecka och så togs provet i måndags (igår). Den veckan som gått har varit tung då Lisa kräkts massor, haft konstant diarré, varit trött eller skrikig och haft ont troligtvis stackars lilla tummen!!

Talade med dietisten med igår och hon gillade inte alls att vi provocerat veten redan men efter att vi gått igenom hur Lisa mått under perioden med vete så tror dietisten att det ganska säkert rör sig om antingen gluten eller vete allergi det kan även vara fler sädesslag men det måste vi testa oss fram när provresultatet kommer det troliga är att hon tål havre i alla fall MEN det vet vi inte än.

Hennes viktkurva har även börjat se lite oroväckande kanske är fel ord men den börjar plana ut trots att hon äter precis som syskonen (om inte mer) när de va i samma ålder, det gillar jag inte alls det oroar mig lite men vi ska få berikningspulver så då borde det väl vända upp…….

 

Så här ser hennes vikt ut :


vid 6 månader vägde hon 6960 g (syskonen vägde 6725 (5mån) och 7385 (6 mån) )

vid 7 månader vägde hon 7330 g (syskonen vägde 7705g och 7670g)

nu vid 8 månader vägde hon igår 7090 g ( syskonen vägde 7930 g och 8115 g) då har hon gått ner ca 300 g på en vecka pga av vete/gluten provokationen med. hon vägde 7430 g när vi började provocera 1 v sen.


däremot har hon följt den längdkurvan som syskonen har hållit så hon är 68,5 lång och de var 67,5 och 67 långa vid 8 mån.

 

så där befinner vi oss nu vad gäller Lisa, testade att ge henne ärtor igen idag med och det gick sådär jag vet inte riktigt om hon reagerade eller inte vilket ju är bra tror jag. Hon blev ledsen på det sätt hon brukar bli en speciell gråt när det verkar ha med allergin att göra (kan bara förklara så) men det varade inte mer än 30 min sen somnade hon trots att det inte var sovtid…… Så vi testar igen börjar med det lite snällare innan vi tar Sojan, ingen ide o testa sojan om hon reagerar på släktingarna).

Men nu är hon tillbaka på glutenfritt, mjölkproteinfritt och soja fritt förutom att vi testar sojan försiktigt nu då. Så får vi se på tisdag vad som händer med provsvaren för gluten.

Som det inte räcker med det så har ju sjukdomarna avlöst varandra med allt från allvarligare saker som RS (det jag verkligen varit så otroligt rädd att barnen skulle få och sen se sitt lilla barn så sjuk nej det önskar jag inte nån stackars liten), till magsjuka from hell!!

När barnen gått igenom ca 8 veckor av sjukdomar där de mest avlöst varandra som sjuka eller haft tufft pga provocering och likande så blir jag dålig.

Fick en bartholit cysta och blev opererad i helgen så just nu tar vi det lugnt här hemma, sen fick jag veta igår att jag har helicobacter pylori så då väntar antibiotika för det känns kul eller nääää men troigtvis ligger det bakom alla magbesvär jag haft sen Lisa kom så länge jag mått dåligt nu och därför känns det skönt att snart få hjälp tror jag hade detta sen jag gick i åk nio för hade precis samma problem då men fick inte den behandling man måste få har jag insett nu när jag läst på mig. Vilket kan stämma efter som mamma hade det när jag gick i åk 8 och det smittar. Men nu är ju hjälpen på väg.

Förklara dock inte mina levervärden som med va höga samt lita andra värden som gallan så var o lämnade blod igår så får vi se vad läkaren säger när hon ringer om 13 dagar…..ev kan det vara någon ny allergi så det ska utredas så får vi se var vi landar i det.

 

Så nu har jag kräkt av mig så nu ser vi ljust på livet igen, det är snart vår och alla baciller kan fara åt skogen för här ska vi vara ute i den friska luften och leka av oss :D  Har ju fått veta att jag har d-vittamin brist så allt ljus behövs nu gissar jag!

 

Håll tummarna nu att jag kan skriva att det inte är glutenintolerans och att ärtorna fortsätter gå bra nu!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback