Tankar som vaknat upp

Efter en jul och nu denna helg där vi varit bortresta (bara hemma över nyår) så känner jag mig mer eller mindre tömd på energi. Det tar på krafterna att resa med 3 barn och allt vad det innebär, packa och se till att alla har med sig allt både dit och hem, se till att lisa har mat med sig så det räcker och fungerar praktiskt. Hålla lugnet i bilen i minst 4 timmar. Även om mycket är fixat hos våra föräldrar som sängar, barnstolar osv så ska man ändå hitta vardagen där igen. Det går ganska bra när vi bara åker åt ett håll men när vi åker så här tätt inpå åt båda hållen då blir det för mycket för mig även om barnen verkar klara det bra.
 
Men känner mer o mer en längtan efter att ha familj runt mig och i det läget vinner Söderhamn lite för oss av flera orsaker även om det är med sorg i hjärtat lite då jag känner det lite som att jag sviker mamma och pappa, de har ju lika stor rätt till att se sina barnbarn växa upp som farmor och farfar med, och hur länge orkar mamma och pappa med att åka? Sen blir det bara vi som åker men då har vi ju äldre barn och att inte kunna vara där när föräldrarna blir äldre som stöd för dem känns med i hjärtat. Men det blir ju att vår prio blir dem över alla längre helger (men kör varannan jul) sen att vi åker ner en - två veckor på sommaren med. Skickar ner barnen med flyg över loven om vi inte kan följa med dem osv det går bara man försöker och anpassar sig. Gick ju bra när jag bodde i gävle även om vi inte hade barn då så nu blir det ju en timme till "bara" även om resan totalt blir 8-9 tim i ett svep då så man lär lägga på för mat/kiss pauser med.
 
Vi tittar lite på ett hus svärfar har men det är INGET klart än, vi måste fundera på det här flera varv till och sen kolla med svärfar lite mer vad gäller pris och hur mycket vi i så fall kommer att lösa ut Jonas syskon med eftersom det ju givetvis ska fördelas lika mellan dem! Sen har vi frågan om läget det ligger centralt men ändå på landet vilket gör att vi blir bil beroende (men det är promenad avstånd till ett stort köpcentrum genom en liten skog ca 5-10 min) 3 km ca in till stan så inte så farligt på nått vis. Skulle få ett stort hus med både jonas goa söta farmor som granne och jonas pappa och snart även hans mamma vilket skulle innebära att både farmor och farfar lätt kan hjälpa mig med barnen hämta/lämna vid behov eller komma över om det blir kaos etc Sen kan de ju springa över till farmor o farfar lätt om de får lust med tar max 3 min typ......
 
sen blir det ju att ta bilen för att hämta/lämna på förskola/skola men när de går i skolan så finns ju skolskjuts i alla fall när de blir stora nog.......
 
 
MEN sen har vi jobb frågan för mig, beroende på hur stora våra omkostnader skulle bli om vi flyttar utan att jag har jobb så blir det nog att jag börjar plugga till specialpedagog om jag inte får nått jobb hellre än att gå arbetslös! Sen förlänger jag ev föräldraledigheten med i så fall så jag har möjlighet att va hemma med barnen tills de fått plats på förskola det kan ju ta sin lilla tid i värsta fall! OM vi flyttar vill jag göra det nu innan de hinner bli stora nog att förstå vad de lämnar med vänner och liknade. Så de lätt kan få nya runt sig lättare om de är små. Men vi har ju världens bästa förskola just nu med egen kokerska som är så mån om barnen och duktig på det hon gör, duktig trevlig personal man är trygg med.
 
 
nä det blir att fundera även om mycket talar för flytt just idag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback